Alta löydät ajankohtaiset Moi liittymien tarjoukset ja tietoa Moi-liittymistä.
Suomalainen Moi on erilainen mobiilioperaattori, jonka asiakkuudet perustuvat liittymien sijaan asiakaskohtaisiin tileihin. Yhden tilin avatessaan saa asiakas liitettyä siihen samantien edulliseen hintaan monta liittymää, joilla kaikilla on käytössä oma puhelinnumero. Näitä liittymiä on mahdollista käyttää sekä perinteisten kännykkäliittymien tapaan että hyödyntää niiden ominaisuuksia mobiililaajakaistoina. Lanseeratessaan toimintansa vuonna 2016 Moi herätti heti talousmedioiden huomion. Moin liittymät eroavat erityisesti dataan liittyvässä hinnoittelussa. Tarkasti valittu kulma tulla mukaan suhteellisen kovasti kilpailluille liittymämarkkinoille on toiminut ja Moi on nopeasti kerännyt itselleen uusia asiakkaita.
Moin asiakas saa osana palvelupakettia käyttöönsä nopeaksi luvatun 4G-verkon, joka mahdollistaa datan käyttöä 4 gigatavua kuukaudessa yhtä asiakastiliä kohden. Jos liittymät tarvitsevat enemmän dataa, voi vaihtaa rajattomaan datankäyttöön. Moin Rajaton data -ominaisuuden hinnaksi tulee tällöin 12 euroa kuukaudessa yhtä liittymää eli sim-korttia kohden. Ilman rajaton-ominaisuutta on ylimenevän datan hinta 1,5 euroa alkavaa gigaa kohden.
Palveluntarjoajana Moin 4G-verkon kuuluvuus ei tunnu eroavan suurien kilpailijoidensa verkoista. Moi lupaa tehokkaamman verkkonsa kuuluvuuden kattavan nimittäin 99 prosenttia Suomen asutetuista alueista. Jos jollain alueella ei toimi 4G-verkko, siirtyy Moi-tilin liittymä eli simmi itsestään käyttämään tehokkainta saatavilla olevaa verkkoa, eli käytännössä lähes aina 3G:n verkkoa. Lisäksi Moin verkkosivuilta moi.fi löytyy Suomen kartta, josta voi tarkistaa eritehoisten verkkojen kattavuuden maassamme nopeasti.
Koska Moi on liittymämyyjänä tuore, pieni toimija, tekee se 4G:n osalta myös yhteistyötä isomman operaattorin kanssa. Moin kumppani on DNA, jonka 4G LTE -verkkoon Moin tilien asiakkaat saavat pääsyn simmejä käyttöön rekisteröidessään. Verkkosivuillaan Moi kertoo, kuinka tämä LTE-verkko on ensimmäinen Suomessa toimintansa aloittanut verkko, joka on tarkoitettu ensisijaisesti nimenomaan datansiirtoon. Datakäyttöön räätälöinti näkyy verkon nopeudessa - parhaimmillaan tieto siirtyy jopa 100 megaa sekunnissa. Tällainen nopeus mahdollistaa esimerkiksi videoiden katselun liittymän kautta.
Paras siirtonopeus on Moin tilissä operaattorin lupaamat 100 megabittiä sekunnissa. Se on nopea siirtonopeus, joka on tietenkin samalla maksiminopeus. Vaikka oikeassa jokapäiväisessä käytössä siirtonopeus voi olla hieman pienempi, vaikka 50 tai 70 megabittiä sekunnissa, on maksiminopeus niin korkea että siitä on varaa hieman tulla alaspäinkin. Luvattu siirtonopeus on ainakin yhtä hyvä kuin suurilla liittymien myyjillä. Datan liikkuvuudesta ei siis tarvitse tinkiä.
Moi mobiilin poikkeava asiakkuusmalli tarkoittaa sitä, ettei siltä varsinaisesti osteta edes liittymäpaketteja. Asiakas investoi sen sijaan Mun Moi -tiliin, johon hän voi liittää useita liittymiä. Liittymiä kutsutaan Moin omassa viestinnässä simmeiksi, tuleehan jokaisen mukana yksi SIM-kortti. Tilin kuukausihinta määräytyy tiliin liitettyjen simmien mukaan. Yhden simmin tilin kuukausiveloitus on 6 euroa kuukaudessa, 5 simmin tilin 30 euroa kuukaudessa, ja niin edelleen. Tarvittaessa jopa koko perheen tarvitsemat liittymät voi liittää samaan Moi-tiliin.
Markkinoilla olevia liittymäoperaattoreita voi vertailla sen perusteella, missä kuluttajat saavat parasta vastinetta rahoilleen. Käytännössä yhä useampi asiakas, etenkin nuoremmissa sukupolvissa, tarvitsee puhelimeen ennen kaikkea laadukkaan netin. Puheluiden ja tekstiviestien rooli on vastaavasti pienentynyt. Paljon nettiä käyttävä hyötyy parhaiten Moin 4G:stä, etenkin kun käytössä on Moi 4G Rajaton. Edullisuudessa Moin 4G pesee helposti DNAn, Elisan ja Telian vastaavat liittymät, vaikka kilpailijat ovat suurempia.
Kaikki Mun Moi -tiliin liitetyt simmit, eli liittymät, saavat lähtökohtaisesti siis jaettavaksi 4 gigatavua yhteistä dataa kuukaudessa. Tämä käytäntö eroaa kilpailijoista, joiden asiakkaille käytettävissä oleva data on liittymäkohtainen. Lisädataa kaipaavat hankkivat Moihin rajattoman datan 12 euron kuukausittaisella lisämaksulla. On huomattava, että rajaton data, toisin kuin 6 gigan simmin perusmaksuun kuuluva perusdata, lasketaan yhtä liittymää kohden. Jos asiakas tarvitsee kolmelle simmille rajattoman datan, maksaa se 54 euroa. 18 eurolla kuukaudessa surffaillaan jopa 100 megatavun sekuntinopeudella.
Moi:n valikoimassa on kolme 5G-liittymää, joista hitain on 300Mbit/s hintaan 29€/kk. Nopeampi vaihtoehto on 600 Mbit/s liittymä 35€ kuukausihintaan. Moi:n nopein liittymä on puolestaan 1000Mbit/s-liittymä, missä hintana on 44€/kk. Moi:in liittymissä on vaihteleva määrä EU-dataa, joka kuuluu liittymäpakettiin. 5G-liittymissä kaikkiin nopeisiin liittymiin kuuluu 25Gt Eu-roamingia kuukaudessa. Moi käyttää DNA:n 5G-verkkoa, joka toimii jo hyvin suurimmissa kaupungeissa. 5G-verkko leviää nopeasti uusille alueille ja oman alueen tilanteen voi tarkastaa Dna:n sivuilta.
Menneinä vuosina yleisiä operaattoreiden omia sähköpostipalveluja Moilla ei ole tarjolla. Moi on myös keskittynyt nykyaikaisesti mobiililiittymiin. Sähköpostilaatikot puolestaan tulivat ennen usein lankapuhelinliittymien kylkiäisenä. Realistinen vaihtoehto sen sijaan Moin asiakkaalle on käyttää kolmannen osapuolen sähköpostisovellusta tai itse sähköpostia puhelimensa verkkoselainsovelluksen kautta. Käytännössä tämä on jo se tapa, jolla nuoret ja keski-ikäiset sähköpostia mobiililaitteiden kautta käyttävät.
Moi tarjoaa jatkuvasti liittymiään tarjoushintaan ja on yksi liittymävertailun edullisimmista liittymistä. Näet kaikki voimassa olevat kampanjat ja tarjoukset liittymävertailustamme. Moderniksi puhelinoperaattoriksi itseään luonnehtiva Moi keskittyy ilmeisesti erottumaan yksinkertaisesti asiakkuutensa rakenteella pikavoittomaisten tarjousten sijaan. Moi kertoo myös, että yhtiön tavoitteena ei ole olla Suomen suurin operaattori, vaan asiakkaiden rakastama operaattori. Se, että yksi Moin simmi maksaa kuukaudessa 9 euroa, on mahdollista nähdä tarjouksena. Etenkin vähän puhelinta tarvitseva henkilö saattaa parhaimmillaan selvitä puhelimen omistamisesta 72 eurolla vuodessa. Koska samaan tiliin voi liittää tarvittaessa koko perheen simmit, voi säästöä kertyä isojen operaattoreiden tarjouksia enemmän.
Jokaisesta Moin liittymästä eli simmistä tulee maksaa erikseen, mutta simmin hinta on 9 euroa kuukaudessa. Lisäksi saman asiakkuuden simmit liitetään samaan asiakastiliin. Kaikkia saman tilin liittymiä voi vielä seurata nopeasti Moin verkkosivujen Mun Moi -palvelusta, jotta esimerkiksi lisäpalveluita tulee ostettua ajoissa.
Moi:n liittymiä voi hallinnoida kätevästi Mun Moi:ssa. Lapsen ruutuaikaa voi hillitä esimerkiksi asettamalla data-arestin, joka estää mobiilidatan käytön. Data-aresti asetetaan suoraan sim-kortille, joten toisin kuin puhelimiin asetetut rajoittimet, data-arestia ei voi kiertää.
Moi on uusi ja mobiilioperaattoriksi pieni yritys, joten se ei ole investoinut perinteisiin kivijalkaliikkeisiin. Missä Moin asiakkuuden sitten saa aloitettua, jossei myymälästä? Kuten arvata saattaisi, tilin ja tarvittavien simmien avaaminen tapahtuu verkossa Moi kaupassa yhtiön sivuilla. Tilauslomakkeella täytyy määritellä toivottujen simmien määrä ja käyttötarkoitus, mahdollisen puhepaketin ja rajattoman datapaketin tarve, sekä tietenkin täyttää tilin haltijan henkilö- ja yhteystiedot. Lomakkeen lähettämisen jälkeen tili avataan.
Moni suurelta mobiilioperaattorilta Moihin vaihtanut asiakas raportoi puhelinlaskujensa pienentyneen tuntuvasti. Etenkin harvakseltaan jotain tiettyä mobiililaitetta tarvitsevat tai maltillisesti dataa käyttävät saattavat nähdä 10-15 euron alenemisen entisiin kuukausimaksuihin verrattuna. Jotkut ovat kyseenalaistaneet Moin erilaista tapaa laskea kertynyttä 4 gigatavun kuukausittaista datarajaa. Toiset puolestaan ovat kiittäneet Moin palvelualttiutta ja perusteellista asiakkaan kohtaamista.
Moin myynti ja palvelut keskittyvät verkkoon, joten www.moi.fi on oikea osoite yhteydenotoille. Sivuilla on käytössä asiakaspalveluchatti, joka on tätä kirjoitettaessa avoinna arkipäivinä klo 8 ja 18 välisenä aikana. Apua voi chatin kautta tiedustella toki muulloinkin, vastaus tulee tällöin viiveellä. Asiakaspalvelun tavoittaa lisäksi puhelimitse myös arkisin kello 8-18 ja myös sähköpostia kirjoittamalla. Moi Mobiilin fyysinen osoite sijaitsee Helsingin Hernesaaressa, mutta toimipisteessä ei ole asiakaspalvelua.